COVID19

Tänään on 22 maaliskuuta klo 11:08 ja yritän hahmottaa missä vaiheessa koronavirusepidemia tällä hetkellä on ja mitä on ennakoitu tapahtuvaksi. https://coronavirus.jhu.edu/map.html mukaan todettuja tapauksia maailmassa on 307297, kuolleiden määrä 13049 ja parantuneiden 92382 ihmistä. Edellä mainittujen lukujen valossa kuolleisuus todetuista tapauksista on 4.2% joka on moninkertaisesti suurempi kuin kausi-influenssa (flunssan mortaliteetti n. 1%). Ongelma on edelleen se, ettei suurin osa meistä osaa ottaa epidemiatilannetta vakavasti. Tämä on ymmärrettävää, sillä emme näe sairaita ihmisiä kaduilla ja harvoilta puuttuu henkilökohtainen kokemus läheisen sairastumisesta.

Totuus kuitenkin on, että SARS-CoV-2 virus on erittäin vaarallinen. Se on sukua SARS koronaviruksen kanssa ja voi aiheuttaa pahimmillaan kriittisen tehohoitoa vaativan sairaalahoidon. Koronavirus-infektion sairastaa pääosa ihmisistä lievänä ylähengitystieinfektiona (80% tapauksista). Nämä henkilöt aktiivisesti levittävät sairautta oireettominakin ja virus säilyy Yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella 2–3 vuorokautta muovilla ja ruostumattomalla teräksellä tartuttamiskykyisenä.

Kaikkien meidän turvaksi on nyt erityisesti pääkaupunkiseudulla olevien tärkeää välttää ihmiskontaktia. Tarttuneita on moninkerroin enemmän kuin tarkastettuja, sillä tarkastuksia on tehty vain tiukoin kriteerein (mm. epidemia-alueelta tulleet, riskiryhmässä olevat, terveydenhuollon henkilöstö, sairaalahoitoon jäävät ja henkilöt joiden tartuntaketjua jäljitetään (tähän rajalliset resurssit ). Ohjeistuksen mukaan oireettomia ei tutkita. 21.3 menessä Suomessa on tutkittu lähes 7300 näytteenottokriteerit täyttävää näytettä. Potilaiden seuranta on näyttänyt että RT-PCR (tutkimus, jossa mitataan virusta elimistössä) voi antaa virheellisen negatiivisen tuloksen. Eli tämäkään ei takaa, ettei oireeton levitä tautia. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762028